HABERLER
Ana Sayfa / Haberler / Özel Gereksinimli Öğrencilerde Etkili Öğretim Yöntemleri Konuşuldu
19 Nisan 2021, Pazartesi
Özel Gereksinimli Öğrencilerde Etkili Öğretim Yöntemleri Konuşuldu

Uşak Üniversitesi Ulubey Meslek Yüksekokulu tarafından, Çocuk Gelişimi Söyleşileri kapsamında, Hasan Kalyoncu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Nilay Kayhan’ın konuk olduğu, ‘‘Kaynaştırma Sınıflarında Etkili Öğretim’’ adlı çevrimiçi etkinlik gerçekleştirildi. Moderatörlüğünü Öğr. Gör. Elif Demir’in yaptığı söyleşi Uşak Üniversitesi YouTube kanalından canlı yayınlandı.

Etkinlikte Doç. Dr. Kayhan, özel eğitim, kaynaştırma-bütünleştirme uygulamaları yoluyla eğitim, erken çocukluk ve okul öncesi dönemde özel eğitim, bireysel farklılıklara dayalı öğretim, farklılaştırılmış öğretim uygulamaları, özel gereksinimli çocukların devam ettiği eğitim ortamlarında etkili öğretim planlamaları ve örnek uygulamalar, özel gereksinimli bireylerin hakları, tıbbi ve eğitsel değerlendirme süreçlerinde etkili öğretim, farklı yetersizlik alanlarından etkilenmiş öğrencilerle kaynaştırma sınıflarında ve özel eğitim kurumlarında çalışırken kullanılacak öğretimsel uygulamalar hakkında bilgi verdi.

Özel Gereksinimli Öğrencilerin Genel Eğitim Sınıflarına Katılımı Desteklenmeli

Nilay Kayhan etkili öğretimin; okul, program, öğretmen, personel ve teknoloji gibi unsurlardan oluşan, bireyin öğrenmesini en üst düzeye çıkaracak şekilde planlanan, faaliyetler olarak tanımlandığını belirtti. Günümüzde farklı performansa sahip öğrencilerin, birlikte eğitim aldıkları bütünleştirme eğitim yaklaşımının kabul gördüğünü, bu yaklaşıma göre tüm öğrenciler için etkili öğretim ortamlarının oluşturulmasının gerekliliğine vurgu yapan Doç. Dr. Kayhan, bütünleştirme kavramının kaynaştırma uygulamaları sonucunda ortaya çıktığını aktardı. Bütünleştirmenin, özel gereksinimli olan ve olmayan tüm öğrencilere hitap ettiğini ifade eden Kayhan, bu kapsamda işbirliğine açık, öğrencilerin bireysel farklılıklarının dikkate alındığı ve gereksinimlerinin karşılanabildiği eğitim ortamları oluşturulmasının önemine değindi. 

Özel gereksinimi olan öğrencilerin genel eğitim sınıflarına katılımını destekleyen düzenlemelerin, okul, sınıftaki öğrenci sayısı ve fiziki koşulları ile öğretmenlerin tutum ve deneyimlerinden etkilenmekte olduğunu, dolayısıyla öğretmen ve öğrencinin bir takım destek hizmetlere ihtiyaç duyabildiğini aktaran Kayhan, ‘‘Kaynaştırma sınıfları, bütünleştirme uygulamalarının temelini oluşturan ilkeler dikkate alınarak düzenlenmeli, öğrencilerin bireysel gereksinimleri ile farklılıklarının kabul gördüğü, öğretmenlerin programda uyarlama yaparak yansıtıcı öğretim ve işbirliğine dayalı çalışmaları gerçekleştirdikleri bir öğretim ortamı olmalıdır. Bu sınıflarda öğrencilerin gereksinimlerini karşılamak için sınıf öğretmenine sunulacak destek hizmetlerin, özel eğitim öğretmeni ve sınıf öğretmeninin işbirliğine dayalı, sınıf içi destek şeklinde sunulması önerilmektedir. Kaynaştırma sınıflarında etkili bir öğretimin gerçekleşmesi için öncelikle öğretmenlerin, planlama, öğretimi uygulama ve değerlendirme alanlarında bilgi ve beceri yönünden desteklenmesi gereklidir’’ şeklinde konuştu.

Yoğun ilgi gören etkinlik soruların cevaplanmasının ardından sona erdi.